Rancangan
Pengajaran Harian Sains Tahun 5 (Tajuk Siratan Makanan)
LINK software:
http://www.sheppardsoftware.com/content/animals/kidscorner/games/foodchaingame.htm
http://www.sheppardsoftware.com/content/animals/kidscorner/games/foodchaingame.htm
Kelas
|
:
|
Tahun
5 Gemilang
|
Tempoh
|
:
|
60
Minit
|
Bilangan murid
|
:
|
25
orang
|
Mata pelajaran
|
:
|
Sains
|
Tema
|
:
|
Rantai
Makanan
|
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
|
:
:
|
3.4-
Hubungan makanan antara hidupan.
3.4.1,
3.4.2.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Memahami
Rantai Makanan sebagai hubungan makanan antara hidupan
|
Objektif Pembelajaran
|
:
|
Pada
akhir PdP, murid dapat:
·
Membina sekurang-kurangnya tiga contoh
rantai makanan.
·
Membina raintai makanan di pelbagai habitat
seperti kolam, hutan,sawah padi dan ladang.
·
Membuat ramalan terhadap situasi yang
diberikan oleh guru mengenai rantai makanan
|
Pengetahuan sedia ada
|
:
|
a. Murid
telah mengetahui tabiat makan haiwan herbivor, karnivor dan omnivor.
b. Murid
telah mempelajari bahawa tumbuhan
hijau boleh membina makanannya sendiri.
|
Bahan
Bantu Belajar dan (BBB/M) mengajar
|
:
|
a. Sebuah
komputer dan satu projektor LCD untuk keperluan guru.
b. “Piramida
ecology
|
Fasa
|
Cadangan Aktiviti
|
Cadangan Komunikasi
|
Persediaan
|
a)
Menyatakan hubungan makanan antara hidupan
|
- Murid
mendengar dan menghayati lagu bangau oh bangau
- Murid
menjawab soalan yang diberikan dengan mengambil kira hubungan makanan yang
diperhatikan dalam situasi yang diberi.
Soalan/Contoh:
- Apakah
haiwan yang dimakan oleh bangau?
- Mengapakah
lembu tidak dapat memakan rumput?
- Bagaimanakah
haiwan dan tumbuhan dalam lagu ini berhubungkait antarasatu sama lain.
|
Imaginasi
|
Menyatakan
hubungan makanan antara hidupan dalam satu habitat sebagai “Rantai Makanan”
|
Murid melakukan simulasi atau lakonan.
-
Beberapa orang murid dipilih oleh guru bagi
membuat simulasi tentang rantai makanan.
-
Lakonan kambing,harimau dan rumput yang
dibawa naik bot.
“Yang mana makan
mana”?-penyelesaian masalah
|
Perkembangan
|
(3.4.2)
Membina
rantai makanan bagi hubungan makanan di habitat yang dipaparkan
1. Sawah
padi
2. Kolam
3.
Lading kelapa sawit
|
Aktiviti murid:
- Murid
membuat pemerhatian ke atas hidupan yang terdapat di habitat yang ditunjukkan
dalam paparan LCD.
- Murid
merangka dan membina beberapa rantai makanan yang mungkin terdapat dalam
habitat tersebut.
- Murid
membuat perwakilan bagi rantai makanan yang dibina dengan menggunakan “anak
panah” yang bermaksud “Dimakan Oleh”
|
Tindakan
|
Aktiviti :
1.“Ecology Pyramida”
2.Papan
Permainan ‘MyFood’
|
1.“Ecology
Pyramida”
§ Murid memilih
gambar-gambar yang disediakan oleh guru dan diminta meyusun mengikut urutan
rantai makanan dari pengeluar sehingga pemangsa.
2. Papan Permainan ‘MyFood’
§ Murid dikehendaki
untuk membina rantai makanan berdasarkan habitat yang diberikan. Murid akan
membina rantai makanan menggunakan gambar yang dibekalkan oleh guru. Guru
akan memeriksa rantai makanan yang dibina oleh murid samada betul atau tidak.
- Murid membina rantai makanan melalui
software membina rantai makanan yang dinamakan "the food chain
game"
|
Pentaksiran
|
Melengkapkan Lembaran Aktiviti
|
§ Murid
melengkapkan lembaran kerja yang yang diberikan oleh guru.
§ Murid
membina 3 rantai makanan berdasarkan gambar ekosistem yang ditayangkan di
lcd.
§ Murid
berbincang bersama guru jawapan bagi lembaran kerja yang telah dilengkapkan.
|
Nilai Dan Sikap
|
1.
Bertanggungjawab menjaga keseimbangan alam
2.
Menyemai sikap saying terhadap hidupan.
|
|
Refleksi
|
25 orang murid dapat memnguasai topik
dengan baik.
|
No comments:
Post a Comment