Wednesday 27 May 2015

Rancangan Pengajaran Harian Sains Tahun 5 (Tajuk Siratan Makanan)




LINK software:
http://www.sheppardsoftware.com/content/animals/kidscorner/games/foodchaingame.htm

Kelas
:
Tahun 5 Gemilang
Tempoh
:
60 Minit
Bilangan murid
:
25 orang
Mata pelajaran
:
Sains
Tema
:
Rantai Makanan

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran

:


:

3.4- Hubungan makanan antara hidupan.


3.4.1, 3.4.2.


Hasil Pembelajaran
:
Memahami Rantai Makanan sebagai hubungan makanan antara hidupan

Objektif Pembelajaran
:
Pada akhir PdP, murid dapat:
·         Membina sekurang-kurangnya tiga contoh rantai makanan.
·         Membina raintai makanan di pelbagai habitat seperti kolam, hutan,sawah padi dan ladang.
·         Membuat ramalan terhadap situasi yang diberikan oleh guru mengenai rantai makanan

Pengetahuan sedia ada
:
a.     Murid telah mengetahui tabiat makan haiwan herbivor, karnivor dan omnivor.
b.     Murid telah mempelajari  bahawa tumbuhan hijau boleh membina makanannya sendiri.

Bahan Bantu Belajar dan (BBB/M) mengajar
:
a.     Sebuah komputer dan satu projektor LCD untuk keperluan guru.
b.     “Piramida ecology





Fasa
Cadangan Aktiviti
Cadangan Komunikasi
Persediaan
a)    Menyatakan hubungan makanan antara hidupan
-       Murid mendengar dan menghayati lagu bangau oh bangau
-       Murid menjawab soalan yang diberikan dengan mengambil kira hubungan makanan yang diperhatikan dalam situasi yang diberi.
Soalan/Contoh:
-       Apakah haiwan yang dimakan oleh bangau?
-       Mengapakah lembu tidak dapat memakan rumput?
-       Bagaimanakah haiwan dan tumbuhan dalam lagu ini berhubungkait antarasatu sama lain.
Imaginasi
Menyatakan hubungan makanan antara hidupan dalam satu habitat sebagai “Rantai Makanan”
Murid melakukan simulasi atau lakonan.
-       Beberapa orang murid dipilih oleh guru bagi membuat simulasi tentang rantai makanan.
-       Lakonan kambing,harimau dan rumput yang dibawa naik bot.
“Yang mana makan mana”?-penyelesaian masalah






Perkembangan
(3.4.2)
Membina rantai makanan bagi hubungan makanan di habitat yang dipaparkan
1.  Sawah padi
2.  Kolam
3.  Lading kelapa sawit

Aktiviti murid:
-       Murid membuat pemerhatian ke atas hidupan yang terdapat di habitat yang ditunjukkan dalam paparan LCD.
-       Murid merangka dan membina beberapa rantai makanan yang mungkin terdapat dalam habitat tersebut.
-       Murid membuat perwakilan bagi rantai makanan yang dibina dengan menggunakan “anak panah” yang bermaksud “Dimakan Oleh”



 







Tindakan
Aktiviti :
1.“Ecology Pyramida”
2.Papan Permainan ‘MyFood’

1.“Ecology Pyramida”
§   Murid memilih gambar-gambar yang disediakan oleh guru dan diminta meyusun mengikut urutan rantai makanan dari pengeluar sehingga pemangsa.



2.    Papan Permainan ‘MyFood’

§   Murid dikehendaki untuk membina rantai makanan berdasarkan habitat yang diberikan. Murid akan membina rantai makanan menggunakan gambar yang dibekalkan oleh guru. Guru akan memeriksa rantai makanan yang dibina oleh murid samada betul atau tidak.

-  Murid membina rantai makanan melalui software membina rantai makanan yang dinamakan "the food chain game"







Pentaksiran
Melengkapkan Lembaran Aktiviti
§   Murid melengkapkan lembaran kerja yang yang diberikan oleh guru.
§   Murid membina 3 rantai makanan berdasarkan gambar ekosistem yang ditayangkan di lcd.
§   Murid berbincang bersama guru jawapan bagi lembaran kerja yang telah dilengkapkan.

Nilai Dan Sikap

1.     Bertanggungjawab menjaga keseimbangan alam
2.     Menyemai sikap saying terhadap hidupan.
Refleksi

25 orang murid dapat memnguasai topik dengan baik.









No comments:

Post a Comment